...
Search
Generic filters
0320 290 508

1) Risico Inventarisatie & Evaluatie

Coloriet vindt het heel belangrijk dat je een veilige werkplek hebt, zodat je het werk goed te kan uitvoeren. Het is in de Arbowet geregeld dat elk bedrijf met personeel verplicht is om risico’s in het werk te inventariseren en – als dat nodig is – maatregelen te nemen. Dit noemen we ook wel ‘risico inventarisatie en evaluatie (RI&E)’. In de periode van 2021-2022 wordt er een RI&E uitgevoerd bij Coloriet. Dat gebeurt ook dit keer weer per team, zodat je inzicht krijgt in de verbeterpunten voor jouw team.

Dat kan bijvoorbeeld zijn:

  • Meer kennis/training tilhulpmiddelen omdat er regelmatig collega’s uitvallen met gezondheidsklachten (fysieke belasting).
  • Onvoldoende kennis over cytostatica.

Iedere medewerker uit het team vult de vragenlijst en zo krijg je een mooi overzicht waar in jouw team/ afdeling verbeterpunten zijn om de risico’s in het werk te verkleinen. Soms zijn het eenvoudige oplossingen die het werken extra kleur geven. Zo wordt een wettelijke verplichting (dat is de RI&E) toch leuk!

Wat kun je zelf doen?
Draag bij aan een gezonde en veilige werkomgeving door alert te zijn. vraag je af; wat kan verbeteren waardoor jij en je collega’s gezond en veilig en met plezier het werk kunnen doen. Door met regelmaat hierbij stil te staan door bijv. het invullen van de medewerkers RI&E kun je bespreken in je team welke acties bij kunnen dragen aan jullie veiligheid, gezondheid en plezier in het werk. Samen maken jullie je eigen Plan van Aanpak.

Wat kan Coloriet doen?
Veilig en gezond werken staat hoog op de agenda bij Coloriet. Het is belangrijk dat er input komt vanuit de teams waar de risico’s liggen en welke verbeterpunten worden voorgesteld en uitgevoerd. Dat kan voor elk team anders zijn. Maatwerk en een Plan van Aanpak voor een veilige en gezonde werkomgeving die passend is. Het instrument Pythia ( Triasweb) wordt hiervoor gebruikt.

2) Bedrijfshulpverlening

Elke organisatie is verplicht om maatregelen te nemen voor bedrijfshulpverlening. Brand, ongevallen en stroomuitval zijn voorbeelden van incidenten waarvoor bedrijfshulpverleners (BHV’ers) worden ingeschakeld.

De meest voorkomende taken van een BHV’er zijn:

  • Het bestrijden van een beginnende brand
  • Het verlenen van eerste hulp bij ongevallen
  • Het leiden van een ontruiming

Wat kun je zelf doen?

  • Lees de tips en informatie uit het BHV-plan
  • Zorg ervoor dat vluchtwegen vrij zijn van obstakels
  • Gebruik geen lift bij een brand
  • Volg altijd de instructies van de BHV’er op

Wat doet Coloriet?
Coloriet vindt het belangrijk dat iedere medewerker:

  • Het BHV-plan kent
  • Aandacht heeft voor een veilige omgeving
  • Weet wat te doen bij ongevallen

Wij organiseren dan ook regelmatig ontruimingsoefeningen en BHV-trainingen.

Meer informatie
Voor meer informatie over bedrijfshulpverlening binnen Coloriet:

3) Persoonlijke bescherming

We kennen binnen de zorg verschillende persoonlijke beschermingsmiddelen, kortweg PBM’s.

Daar zijn verschillende soorten van:

  • Handschoenen
  • Beschermende kleding
  • ‘Chirurgisch’ mondneusmasker
  • Ademhalingsbeschermingsmasker
  • Beschermende bril (spatbril)

Als je de PBM’s op de juiste manier gebruikt, voorkomen we daarmee (zorggerelateerde) klachten bij jou, je cliënten en je collega’s.

Wat kun je zelf doen?
Zorg dat je up to date bent op het gebied van PBM’s. Je bent hier zelf verantwoordelijk voor. Op intranet staat veel informatie over het juist gebruiken van deze persoonlijke beschermingsmiddelen.

Wat doet Coloriet?
Coloriet zorgt ervoor dat alle richtlijnen up-to-date en makkelijk vindbaar zijn op intranet. Voor meer informatie over PBM’s kun je terecht bij je leidinggevende of een van onze adviseurs op het gebied van Kwaliteit.

Meer informatie
Op intranet vind je onze richtlijnen over hygiëne en infectiepreventie.

4) Melden en leren van agressie incidenten

In je werk kom je als medewerker met zaken in aanraking waarvan je ze eigenlijk het liefst zou willen voorkomen. Een prik aan een naald, een agressie incident, een uitglijer….. allemaal mogelijk. De kans erop willen we zo klein mogelijk maken. Daarom is registreren en bespreken van incidenten belangrijk om inzicht te hebben welke incidenten er zijn en welke verbeteringen kunnen bijdragen aan het verminderen van de kans op een incident.

Dit geldt voor zorg incidenten (MIC) maar ook incidenten die gevolgen hebben voor medewerkers(MIM). Soms vallen ze onder beide categorieën. Soms kan een incident ook traumatisch of schokkend zijn; wat als traumatisch, ingrijpend of verwarrend wordt ervaren is voor iedereen verschillend. Voorbeelden van incidenten zijn; ongewenste intimiteiten van cliënten, bezoekers, familie, agressie en geweld, een ernstige verpleegkundige fout, gecompliceerd verlopend overlijden, mogelijke besmetting ten gevolge van een prikaccident, dood van een bewoner door een ongeval, zorgen bij uitzichtloos lijden. Bespreek met je leidinggevende de impact van een incident. Soms is er direct nazorg nodig en kan er worden opgeschaald naar professionele hulp, vaak ook is een kort gesprekje over het incident met collega’s en / of de leidinggevende voldoende.

Wat kun jij doen?
Jij zet de eerste stap door een incident te melden. Dit doe je via het meldplein. Dan kan er ook vervolg aan worden gegeven. De meeste MIM meldingen betreffen agressie. Dit kan impact hebben op jou en je collega’s. Erover praten helpt. Geef bij je leidinggevende aan als je hierin meer ondersteuning nodig hebt. Bespreek met je team de eventuele verbeteracties. Maak gebruik van de (agressie) trainingen en e-learning die worden aangeboden.

Wat doet Coloriet
Bij een schokkende gebeurtenis zijn leidinggevende, de seniorverpleegkundige of wijkverpleegkundige getraind in het verlenen van de eerste opvang. Zij kunnen beoordelen of er opschaling nodig is naar DOEN. Dit is een organisatie met ervaren professionals die 24/7 beschikbaar zijn en jou of je team helpen om een schokkende gebeurtenis te verwerken. Coloriet analyseert de incidenten per periode en kan zo trends ontdekken en maatregelen treffen om de kans op incidenten te verminderen.

5) Goed idee

Hoe maken we samen ons werk leuker? Welke regels kunnen we schrappen? Hiervoor hebben we de ‘GOED IDEE!’-knop. Hiermee kun jij jouw idee rechtstreeks sturen naar onze bestuurder Aukje Reinders.

Tijdens het werk hebben we te maken met voorschriften, regels en administratieve taken. Soms denk je dan: waarom is dit nodig? Of voor wie doe ik dit? Dit kan anders… En dat idee horen wij graag! Ook als je anders leuke ideeën hebt om het werk plezieriger te maken. Je hoeft geen uitgebreid protocol op te stellen. Maar wat dan wel?

Stappen
Bespreek met 1 collega waarom je vindt dat deze regel of actie kan verdwijnen of misschien verbeterd kan worden. Ben je nog steeds overtuigd?

  1. Ga naar intranet en klik op de GOED IDEE!-knop in het linker menu.
  2. Dan verschijnt een mail die naar Aukje gaat met een aantal vragen. Leg hier uit:
    • Welke regel of handeling of ander goed idee
    • Welke verbetersuggestie
    • Wat levert je idee op

Aukje en een redactie beoordelen je vraag en sturen die door naar een deskundige binnen de organisatie. Je krijgt binnen 21 dagen een reactie op jouw idee.

We kijken uit naar jouw idee!