...
Search
Generic filters
0320 290 508

1) Ongewenste omgangsvormen

Heb je wel eens last van pesten, discriminatie of vervelend gedrag van collega’s? Er is sprake van een ongewenste omgangsvorm wanneer het gaat om opmerkingen en gedragingen of juist het nalaten daarvan, dat wil zeggen negeren van personen, die als ongewenst en vernederd worden ervaren. Dit omvat: discriminerend gedrag, seksuele intimidatie, pesten, agressie en geweld, belaging/stalking. Hierbij behoort ook negatieve beïnvloeding van de werksfeer door bijvoorbeeld discriminatie, flauwe grappen, pesten (waaronder negeren en uitsluiten) en/of dubbelzinnige opmerkingen of gedragingen.

Wat kun je zelf doen?
Als een medewerker te maken krijgt met ongewenste omgangsvormen dan kan jij de onderstaande stappen ondernemen:

  • Samen oplossen- je kunt proberen om ongewenste omgangsvormen in eerste instantie zelf op te lossen met de andere partij. Het komt vaak voor dat iemand niet beseft dat zijn/haar gedrag ongewenst is. Als diegene rechtstreeks op zijn/haar gedrag wordt aangesproken is dat vaak al voldoende om aan het gedrag een eind te maken
  • Contact opnemen met de leidinggevende, of een HR/ adviseur arbeid en gezondheid
  • Jouw leidinggevende of de (HR-/) adviseur arbeid en gezondheid kunnen de klacht dan in overleg met jou en aangeklaagde afhandelen of je verwijzen naar de vertrouwenspersoon.
  • Contact opnemen met de vertrouwenspersoon: je kunt altijd zelf een afspraak maken met de vertrouwenspersoon, ook zonder dat de leidinggevende of een adviseur arbeid en gezondheid de medewerker heeft verwezen naar de vertrouwenspersoon. De vertrouwenspersoon kan jou adviseren over de te ondernemen stappen.

Wat kan Coloriet doen?
Het uitgangspunt van Coloriet is dat iedere medewerker in een gezonde en veilige omgeving moet kunnen werken. Van iedere medewerker wordt verwacht, dat zij zich gedragen volgens algemeen aanvaarde fatsoensnormen. Gedrag en taalgebruik dat door collega’s als ongewenst of intimiderend wordt ervaren is niet toegestaan. Ongewenste omgangsvormen hebben immers gevolgen voor de betrokken medewerker(s), de sfeer, arbeidsprestaties, de inzetbaarheid, het verloop, etc. Coloriet biedt opvang en nazorg als je met ongewenst gedrag te maken hebt.

Meer informatie

  • Je kunt contact opnemen met de vertrouwenspersoon Lianne Banda via mail of telefoon: 088-1440200.
  • Je kunt een bemiddelaar inschakelen (informele regeling).
  • Je kunt een klacht indienen bij de klachtencommissie ongewenste omgangsvormen (formele regeling).

2) Vertrouwenspersoon en klachtenbemiddelaar

Pesten. Discriminatie. Vervelend gedrag van collega’s. Ervaar jij dit ook wel eens? Dit gedrag noemen we ook wel ongewenste omgangsvormen. En het is een understatement dat dit erg vervelend is voor een persoon en niet bijdraagt aan de werksfeer.

Bij ongewenst gedrag of ongewenste omgangsvormen hebben we het over:

  • Discriminerend gedrag
  • Seksuele intimidatie
  • Pesten
  • Agressie
  • Geweld
  • Belaging/stalking

Wat kun je zelf doen?

  • Probeer het in de eerste instantie samen op te lossen. Het komt vaak voor dat iemand niet beseft dat zijn/haar gedrag vervelend is. Vaak helpt het om iemand hier op aan te spreken.
  • Contact opnemen met de leidinggevende, of een HR-adviseur arbeid en gezondheid.
  • Jouw leidinggevende of de HR-adviseur arbeid en gezondheid kunnen de klacht dan in overleg met jou en degene die je aanklaagt afhandelen of je verwijzen naar de vertrouwenspersoon.
  • Je kunt ook zelf contact opnemen met de vertrouwenspersoon. De vertrouwenspersoon kan jou adviseren over welke stappen je kunt ondernemen.

Wat doet Coloriet?
Iedere medewerker werkt in een gezonde en veilige omgeving. Dat is het uitgangspunt van Coloriet. Vervelend of intimiderend gedrag en taalgebruik wordt niet toegestaan. Wees je bewust dat ongewenste omgangsvormen niet alleen invloed hebben op hoe iemand zich voelt, maar ook op hoe iemand werkt en inzetbaar is. Als je te maken hebt met ongewenst gedrag is het goed om te weten dat Coloriet opvang en nazorg biedt. We zijn er voor jou!

Meer informatie
Lianne Banda is onze externe vertrouwenspersoon. Zij zorgt voor opvang, steun en advies aan medewerkers die te maken hebben met ongewenste omgangsvormen.

  • Het is goed om te weten dat de vertrouwenspersoon onafhankelijk is en niet oordeelt.
  • De vertrouwenspersoon heeft een zwijgplicht en alleen met jouw uitdrukkelijke toestemming kan hiervan worden afgeweken.

Lianne Banda is bereikbaar via mail of 088-1440200.

Bemiddelaar inschakelen (informele regeling)
De vertrouwenspersoon kan samen met jou beslissen of er een oplossing mogelijk is. Jullie kunnen dan samen met de collega die jou ongewenst behandelt, een bemiddelaar uit de organisatie aanwijzen. Het doel is om met elkaar in gesprek te gaan.

Klacht indienen (formele regeling)
Je kunt ook een klacht indienen bij de klachtencommissie ongewenste omgangsvormen. Dit is de formele weg. De klachtencommissie onderzoekt of en in hoeverre een klacht over ongewenste omgangsvormen gegrond is. De commissie brengt hierover advies uit aan de Raad van Bestuur.

Het staat je altijd vrij om de klacht voor te leggen aan de klachtencommissie ongewenste omgangsvormen.

3) Werkdruk

We hebben het allemaal wel eens te druk. Druk is oké, maar te druk is ongezond. Het kan zelfs leiden tot een burn-out. Dat willen we natuurlijk voorkomen.

Ervaar jij zelf werkdruk?

  • Doe de sneltest: Sneltest Bravokompas
  • Maak vrijblijvend een afspraak met onze werkvermogenspecialist.

Wat kun je zelf doen?
Het allerbelangrijkste dat je zelf doen tegen een te hoge werkdruk is zorgen voor voldoende ontspanning. Lukt dat niet of blijft de werkdruk te hoog? Ga dan in gesprek met je leidinggevende. Wij geven je een paar handige tips.

  • Wacht niet te lang met een gesprek.
    Voel je dat de werkdruk groter wordt? Vraag om een gesprek met je leidinggevende. Stel dat niet uit tot een volgend functioneringsgesprek. De kans is dan groot dat de problemen zich opstapelen.
  • Kies een rustig moment uit.
    Neem de tijd om je probleem te bespreken. Plan een afspraak in met je leidinggevende. Zo kunnen jullie je allebei voorbereiden en kun je echt naar elkaar luisteren.
  • Bereid je goed voor.
    Bedenk vooraf wat je met het gesprek wilt bereiken. Zoek je vooral begrip en een luisterend oor? Of zijn er concrete maatregelen nodig om de situatie te verbeteren? Weet je zelf al mogelijke oplossingen?
  • Verplaats je in je werkgever.
    Welke bezwaren zijn er mogelijk? Werkdruk is een gezamenlijk probleem en Coloriet is wettelijk verplicht om problemen met werkdruk op te lossen. Ga uit van een oplossing die voor alle partijen goed is.
  • Maak concrete afspraken.
    Wat gaan jullie eraan doen? Wie doet wat en wanneer? Spreek af dat jullie na een tijd samen kijken of de situatie verbeterd is. Trek eerder aan de bel als dat nodig is.
  • Pak samen met je collega’s de werkdruk aan.
    Samen sta je sterker. Vraag aan je collega’s of zij ook last hebben van hoge werkdruk. Maak een afspraak met jouw HR-adviseur om dit thema beet te pakken binnen je team.

Wat doet Coloriet?
In overleg met je leidinggevende en HR-adviseur kunnen we teamsessies plannen, waarin we onderzoeken waar de werkdruk ervaren wordt. We bekijken dan ook wat er nodig is om de werkdruk te verminderen. We sluiten aan op de visie van het Huis van Werkvermogen.

Meer informatie

4) Bedrijfsmaatschappelijk werk

Het kan soms even flink tegen zitten. Op je werk. Thuis. Of allebei. Weet dan dat je terechtkunt bij (bedrijf)maatschappelijk werk. De maatschappelijk werker kan je begeleiden bij het oplossen van problemen, die ontstaan zijn in de werksituatie of die je werk negatief beïnvloeden. Daarnaast bieden we ook schulphulpverlening aan.

Wat kun je zelf doen?
Herken jij je in de volgende situaties? Een gesprek met een betrokken en professionele gesprekspartner kan je wellicht helpen.

  • Hoge werkdruk en psychische en/ of fysieke klachten
  • Conflicten over werkinhoud of manier van werken
  • Onzekerheid over functie
  • Geen aansluiting bij collega’s
  • Pesten, discriminatie of intimidatie
  • Privéproblemen die het werk beïnvloeden
  • Onterechte beschuldigingen

Ook bij herkenning van de volgende signalen is het goed eens te komen praten:

  • Geen plezier meer hebben in je werk
  • Geïsoleerd staan in je werk
  • Vaak moe zijn; veel of weinig slapen
  • Veel piekeren
  • Privé nauwelijks aandacht hebben voor anderen
  • ‘Ik moet’ in plaats van ‘ik wil’

Blijf niet rondlopen met problemen. Trek op tijd aan de bel! Neem gerust contact op met bedrijfsmaatschappelijk werker Martha Kats voor het maken van een afspraak. Zij is er om jou te helpen. Wat kun je verwachten na het maken van een afspraak?

  • Tijdens een intakegesprek wordt er gekeken wat er aan de hand is en bepalen jullie samen hoe het verder gaat. Soms ben je met één gesprek geholpen, maar het kan ook zijn dat een aantal gesprekken nodig is om weer grip op de situatie te krijgen.
  • De bedrijfsmaatschappelijk werker kan je verwijzen naar interne of externe deskundigen. Afhankelijk van de situatie werkt ze samen met je leidinggevende, de bedrijfsarts en/of de personeelsadviseur.

Wat doet Coloriet?
Herken je sommige signalen zoals hierboven beschreven? Neem dan contact op met je leidinggevende of je HR-adviseur. Zij kunnen je doorverwijzen naar de bedrijfsmaatschappelijk werker, Laura Beerstra. Wil je liever rechtstreeks contact opnemen met onze bedrijfsmaatschappelijk werker? Dat kan via 06 41578183 of L.beerstra@gimd.nl.

Meer informatie
Op intranet kun je meer informatie terugvinden over Desiree van der Pal, bedrijfsmaatschappelijk werker.

5) Mediation

Van mening verschillen. Het niet met elkaar eens zijn. Dat hebben we natuurlijk allemaal wel eens. Anders is het als het zo hoog oploopt dat je niet meer met elkaar door één deur kunt. Dan is er vaak nog maar één oplossing mogelijk: mediation. Om weer in gesprek te komen, weer plezier te hebben in je werk en de sfeer te verbeteren.

Wat speelt er nu daadwerkelijk? Hoe kunnen we dit samen creatief oplossen zonder dat het conflict op straat komt te liggen? Voorkom (nog) meer escalatie op de werkvloer en verbeter de onderlinge relatie door een professionele mediator in te schakelen. Hij of zij brengt een vastgelopen gesprek weer op gang.

Wat kun je zelf doen?

Voor de mediation

  • Zorg dat je betrokken bent bij de keuze voor een mediator.
    Je bepaalt samen welke mediator je inschakelt, ook als het initiatief om mediation in te zetten van de ander komt. Je hoeft niet per se in zee te gaan met de voorgestelde mediator.
  • Bepaal van tevoren voor jezelf wat het doel van de mediation is.
    Stel jezelf de volgende vragen: Wat is mijn grootste zorg? Waar heb ik behoefte aan? Wat moet er opgelost worden zodat ik met een goed gevoel verder kan? De antwoorden op deze vragen helpen je bij het vinden van een oplossing voor het conflict.

Tijdens de mediation

  • Kies een geschikt moment voor de mediation-afspraken. Neem het heft in eigen handen en zorg ervoor dat het tijdschip en de locatie schikken. Plan dus geen afspraak midden op een drukke werkdag of op een moment waarvan je vooraf weet dat je moe of afgeleid bent.
  • Geef tijdens het gesprek je behoeften aan. Heb je tijdens het gesprek behoefte aan een pauze? Zeg dat dan gerust. Laat het ook weten als je een denkpauze nodig hebt. Of als je het gewoon even niet meer trekt en behoefte hebt aan een onderbreking. Even afstand nemen kan je helpen om daarna weer helder verder te kunnen gaan met het gesprek.
  • Wees je bewust van de vertrouwelijkheid. Alles wat jullie tijdens mediation bespreken is en blijft vertrouwelijk. Waarschijnlijk wil je buiten de sessies om ook even je hart lucht met je partner of een vriend(in). Bedenk met wie je in vertrouwen over dit traject wil praten. Geef dit vervolgens aan bij de mediator en de andere deelnemer, zodat jullie dit samen kunnen afstemmen.

Ter afsluiting van de mediation
Neem de tijd. Lees de conceptversie met de door jullie gemaakte afspraken rustig door.

Wat doet Coloriet?
Denk je dat je een arbeidsconflict hebt? Neem dan contact op met je leidinggevende of je HR-adviseur.

Meer informatie
Coloriet werkt onder andere samen met J.B.E. Paashuis (mediation). Vraag je HR -adviseur voor meer informatie over de mogelijkheden voor mediation.