...
Search
Generic filters
0320 290 508

Interview vrijwilligers beeldzorgteam Coloriet

Bij Coloriet Wijkzorg zetten we beeldzorg in voor onze cliënten die thuis wonen. Met beeldzorg hebben we met één druk op de knop contact met een cliënt. Hoewel persoonlijk contact natuurlijk heel belangrijk is, is beeldzorg een handig hulpmiddel om even te vragen hoe het gaat, een reminder te geven voor medicijnen of de planning voor de dag door te nemen.

 

Niet alleen de zorgmedewerkers kunnen contact leggen met de cliënt via beeldzorg. Ook mantelzorgers, familie of vrijwilligers. De cliënt houdt zelf de regie en bepaalt wie er contact kan hebben via het beeldscherm.

Bij Coloriet hebben we ook een aantal vrijwilligers die beeldzorg geven aan cliënten. Zij leggen regelmatig contact met cliënten voor een gezellig praatje. Maar ze leggen ook uit hoe het beeldbellen werkt en ondersteunen cliënten bij problemen of als het niet lukt.

We spraken met Ad en Frank over hun werk als vrijwilliger in het beeldzorgteam.

Ad is sinds 2019 vrijwilliger bij Coloriet en werkt bij Coloriet Dagbesteding Het Pluspunt en als maatje van een cliënt in de wijkzorg. ’Eind 2022 ben ik ook begonnen als beeldzorgvrijwilliger’, vertelt Ad. ‘Ik werd gevraagd of ik dat wilde doen omdat mijn vrijwilligerswerk als maatje van iemand stopte en ik er nog graag wat bij wilde doen.’

Frank is sinds eind november 2022 vrijwilliger bij Coloriet. ’In de nieuwsbrief van Coloriet las ik een stukje over beeldzorg en een oproep voor vrijwilligers hiervoor’, geeft Frank aan. ’Dit sprak mij gelijk aan. Tijdens mijn werkzame leven heb ik veel met computersystemen gewerkt. Tijdens de COVID-crisis maakte ik kennis en leerde ik omgaan met diverse apps waarmee je digitaal kan vergaderen. Het leek mij heel erg leuk om op deze wijze ook contact te onderhouden met ouderen en hun netwerk wat groter te maken.’

Kennismaken en inventariseren

Als vrijwilliger van het beeldzorgteam onderhouden Ad en Frank contact met cliënten maar geven ze ook uitleg hoe het werkt. ’Ik begin altijd met een kennismakingsbezoek aan de cliënt’, vertelt Ad.’’ Ik inventariseer dan waar de cliënt het beeldbellen voor kan en wil gebruiken.’ Naast het beeldbellen kan je met de tablet ook spelletjes doen, een fotoalbum aanmaken en andere relaties of contacten toevoegen. ’Het beeldbellen gaat via een speciale app’, vult Frank aan. ’Tijdens het eerste bezoek geef ik uitleg over de app en laat ik de cliënt ook ervaren hoe het werkt.’

Het gebruik van het beeldbellen is voor sommige cliënten best een uitdaging. Daarom is enige affiniteit met een telefoon, tablet en het gebruik van apps wel fijn. ’In het begin lukt het soms niet om contact te krijgen met een cliënt of werkt bijvoorbeeld het geluid niet, maar over het algemeen lukt het na een paar keer oefenen wel’, geeft Ad aan. Frank reageert hierop: ’Het gebeurt inderdaad weleens dat ik om diverse redenen geen contact kan krijgen. Als het telefonisch dan ook niet lukt om de beeldbelapp ‘aan de praat’ te krijgen, rij ik er heen om het op te lossen. Onlangs heb ik dat nog gedaan. Toen ik bij de cliënt was en zij mij haar tablet overhandigde, zag ik al heel snel dat de batterij helemaal leeg was. Toen ik haar dit vertelde, merkte ze heel droog op: ’Och helemaal vergeten om hem eten te geven’. Sinds dit bezoek heb ik met haar afgesproken dat zij de tablet regelmatig aan de oplader legt.

Je bent een luisterend oor

Ad en Frank hebben een aantal vaste cliënten waar ze regelmatig mee beeldbellen voor een gezellig praatje. ’Je bent voor de cliënten een luisterend oor’, vertelt Frank. ’Ik praat met ze over de dagelijkse dingen, wat ze op dit moment bezighoudt, maar we praten ook over hobby’s en uitstapjes. Over het algemeen zijn het leuke gesprekken en voor we het in de gaten hebben, zijn we een half uur aan het kletsen.’ Ook bij Ad wordt het contact via het beeldbellen gewaardeerd. ’Ik had contact met een cliënt waarvan ik weet dat ze leuk kan schilderen en het ook echt haar interesse heeft. Door hier regelmatig over te praten hoop ik dat ze het schilderen weer oppakt. Maar sommige cliënten vinden het ook lastig om een gesprek te voeren. Soms zijn de gesprekken dan maar kort. Toch vinden ze het fijn als ik vraag of ze volgende week weer willen beeldbellen’.

Ook vrijwilliger worden in het beeldzorgteam?

Er zijn nog meer vrijwilligers nodig voor het beeldzorgteam bij Coloriet! Voel jij je betrokken bij de doelgroep en maak je snel contact? Heb jij affiniteit met digitale communicatie? Dan zou jij een waardevolle toevoeging zijn voor ons beeldzorgteam.

Ben je ook enthousiast geworden en wil je meer informatie over deze vrijwilligersfunctie? Stuur dan een mail naar vrijwilligerswerk@coloriet.nl of ga naar het aanmeldformulier.

Website ervaringsverhalen & sidebar x