Waardevolle inleefsessie als leermiddel

De tweedejaars zij-instromers van Coloriet College draaien de rollen om. Zij zijn een dag cliënt in Zorgtrainingscentrum (ZTC) Regio Zwolle. Hoe is het om zorgafhankelijk te zijn? En hoe persoonsgericht speel ik als zorgmedewerker in op de behoefte van de cliënt? De studenten en trainers kijken terug op een waardevolle inleefsessie.

Coloriet is een van de samenwerkingspartners van ZTC Regio Zwolle en zet faciliteiten zoals de inleefsessie in tijdens de opleiding. Dit leermiddel maakt dat je anders naar je werk kijkt. Deze dag zijn de zij-instromers bewoners van een kleinschalige woongroep en tweedejaars studenten van hogeschool VIAA en Menso Alting College nemen de rol van zorgmedewerkers op zich.

Dagje bewoner zijn
De 'zorgmedewerkers voor een dag' gaan met de ‘bewoners’ ontbijten, lunchen, appeltaart bakken en nagels lakken. Onze eigen studenten hebben vooraf een cliëntprofiel gemaakt waarin zij zich inleven. Zo heeft Babs dementie en laat zich met een knuffel troosten, Cornelleke wordt met de robotkat rustig gemaakt omdat het druk is op de huiskamer en Marjan gaat een eindje wandelen. Ook Daniëlle van de afdeling Leren & Ontwikkelen is een dag cliënt. Haar collega Tineke observeert als trainer.

Houvast
In de middag reflecteert de groep de inleefsessie met elkaar. Tineke vertelt: “Onze collega’s hebben ervaren hoe het is als je geen regie hebt. Hoe belangrijk is het dat je houvast kunt ontlenen aan de zorgmedewerkers.” Dit gaf hoogleraar Erik Scherder dinsdagmiddag ook aan in zijn gastlezing voor de medewerkers van Coloriet en Triade Vitree.

Inzichten door gastlezing Erik Scherder
“Ze hebben zelf heel erg gevoeld wat het betekent om iemand écht te zien en écht te horen. Hoe je overkomt en de juiste dingen doet. Wat ze ook belangrijk vinden is dat wanneer mensen wat stiller zijn, dat die ook aandacht krijgen.” Het kan zijn dat een cliënt zelf geen initiatief kan tonen of signalen afgeven. Tineke heeft in de sessie verwezen naar de uitleg van Erik Scherder over de rol van het brein hierin.

Hoe kunnen we het anders doen
Wat ze geoefend hebben is de reflectie op hun eigen houding en gedrag. “Dat hebben we na de ochtend met elkaar besproken: Hoe kunnen we dat anders doen.” Dat hebben de ‘zorgmedewerkers’ ook ingezet en dat leidde tot resultaten waar ‘cliënten’ zich prettiger bij voelden. “Soms kun je ook helpen door vooral niet te helpen. De cliënt de eigen regie laten houden, wel naar de eigen kamer laten gaan. Ze hebben ook geleerd dat door stil te zijn, je ook heel nabij kan zijn.”

Zorg is een zoektocht
De groep is er zich nog bewuster van dat je mag leren in de rol van leerling zorgmedewerker. Hoe om te gaan met bepaald gedrag is een zoektocht. “Als iets dan niet lukt, heb je vaak het gevoel dat het aan jou ligt. Dat hebben we vandaag kunnen transformeren naar dat je ook zoekende bent. Lerende mag zijn. Dit te mogen weten maakt dat je lekkerder werkt.”

Bijzondere ervaring
De zij-instromers vonden het bijzonder om even bewoner te zijn. “Om te ervaren hoe het is om op tijden dat het een ander uitkomt je koffie te krijgen en uit bed gehaald worden als er tijd voor je is.” Ze hebben nog meer begrip gekregen voor de bewoners. “Ze hebben echt geleerd, gevoeld, ontdekt hoe het voor de bewoner is. Ze kunnen zich nog beter verplaatsen in de bewoner. En we realiseren ons dat onze bewoners dit dus elke dag ervaren.” Een waardevolle dag.

> Gastlezing Erik Scherder
> Samen werken aan de zorg van morgen: Zorgtrainingscentrum Regio Zwolle