Samenwerking basisschool De Golfslag en Coloriet Dagcentrum Het Pluspunt

Leerlingen en ouderen die samen leren. Dat is wat de directeur van basisschool De Golfslag in Swifterbant wil bereiken, samen met Coloriet Dagcentrum Het Pluspunt. Het startschot is de feestelijke opening van de kinderkeuken in de school, waar de ouderen ook te gast zijn. 

Samen kijken ze er enorm naar uit; de leerlingen en de bezoekers van de dagbesteding voor mensen met geheugenproblematiek. Ze hebben een dag van tevoren samen cake gebakken voor bij de opening. De inrichting van de kinderkeuken is mede mogelijk gemaakt dankzij de cheque voor dit ´Beste Idee van Dronten´. “We willen ouderen koppelen aan het leerproces van leerlingen en leerlingen betrekken bij de dagelijkse praktijk van ouderen”, aldus leerkracht Miranda Verschure.

Wilma Damen, coördinator dagbesteding: “Wij zijn blij met deze samenwerking waarbij leerlingen mensen met dementie ontmoeten op een laagdrempelige manier. Door de vergrijzing krijgen we hier steeds meer mee te maken. Zo krijg je begrip over en weer. En de ouderen genieten van het contact met de leerlingen.” Een van de bezoekers bij de opening: “Mijn hart gaat los, ik wil de kinderen allemaal knuffelen.”

De school wil op een nog meer onderzoekende en betekenisvolle wijze lesgeven. De kinderkeuken is hiervan een goed voorbeeld. De leerlingen leren op deze manier door ervaren, te ondernemen, te onderzoeken, te voelen en te beleven. Miranda Verschure: “Zo wordt wat zij leren tastbaarder. En de ouderen zullen geregeld helpen. De kinderen kunnen dan bijvoorbeeld leren om oma’s soep te maken.”

Maar er kan meer. “Zo kunnen de ouderen die graag buiten zijn met de leerlingen in de schooltuin van school werken. Ook kunnen bezoekers met hun verhalen over vroeger een bijdrage leveren aan geschiedenislessen. En hoe mooi is het dat wanneer iemand van haken of breien houdt dit samen met de leerlingen kan doen? Of dat leerlingen op de computer iets aan de ouderen laten zien wat zij leuk vinden?” vertelt Wilma Damen. Het gaat er bij haar vooral om dat mensen met dementie in hun kracht worden gezet. “En dat we voor elkaar wat kunnen betekenen”, vult de leerkracht aan.